Napsali o filmu

Posted: Sun., Jan. 11, 2004, 6:00am PT
H'w'd spoof cashing Czechs

By STEVEN GAYDOS

PRAGUE -- As Hollywood pours more and more money into production and promo budgets in its quest for B.O. primacy, it's refreshing to discover in local production centers that Hollywood's original business plan -- tenacity and fun -- still works.

For a refresher course in Hit Moviemaking 101, take a walk through the lobby of the Lucerna movie theater off Prague's Wencelas Square, which leads you to the Tvrdohlavi Gallery, a chic contempo art space owned by former Barrandov Film Studio CEO/chairman Vaclav Marhoul.

Note the posters and cardboard promo stands for "Mazany Filip" ("Smart Philip"), a locally produced spoof of Hollywood's classic hardboiled detective thrillers that has trumped "Lord of the Rings" and the rest of the Christmas blockbusters to become the Czech Republic's current No. 1 film.

Roughly translated from Czech into English, "Tvrdohlavi" means "hard-headed" -- which is apt, since it took Marhoul, the pic's tenacious writer and director, 18 years to bring the piece to the bigscreen.

"Tvrdohlavi," indeed.

The project began as a popular stage production during the communist days of the former Czechoslovakia.

Marhoul completely rewrote the piece in the early '90s "to make it work according to the rules of detective fiction." His itch to get "Filip" to the screen began in earnest in 1997, not long after he left his post at Barrandov, the Czech Republic's famed production facility.

"Though it was a hit onstage, it wasn't easy to convince people that this would make a popular film, especially more than a decade later," says Marhoul. "One of the few people who believed in this from the beginning was the CEO for Warner Bros. Czech Republic, Ladislav Stastny, thank God, because he was instrumental in helping us get the money together."

Luckily for Marhoul, Stastny had the tenacity to stick with Marhoul for the six years it took to raise the less-than-$1 million production budget, which in Hollywood would barely buy one Hobbit buffet.

Finally shot in 2003 entirely on local soundstages and with virtually every actor of note in the Czech Republic (which hasn't hurt its B.O. appeal), the pic revels in its artificiality. Not unlike the recent Lars von Trier-Nicole Kidman opus, "Dogville" -- but with a lot more laughs.

And comedy, Marhoul says, is the other secret of his success.

"When we did this onstage in 1986," he recalls, "it was performed by a theater group called 'Divadlo Sklep,' " which is basically our country's 'Monty Python.' "

But unlike other popular acclaimed theater of the time, we weren't anti-communist. We were not against anything, not solving anything. We weren't pro-anybody, just pro-fun.

"What we discovered with the film's success was that nothing has changed," says the beaming Marhoul, "even though the political situation has completely changed.

"People still want to laugh. I always thought they would, but until they did, it was just my theory."

 

MAZANÝ FILIP: Bude to zábava, ale nic brutálního

Nemám strach režírovat, když vím, co chci, tak není problém," tvrdí debutující režisér Václav Marhoul.

LN: Máte před sebou poslední týden natáčení, už můžete leccos hodnotit, cítíte se spokojený?
Režisér nemůže být na place nikdy spokojený stoprocentně. Když to hodně zjednoduším, tak princip vypadá takhle: natočím záběr a odsouhlasím ho na place, to je pětadvacet procent úspěchu, dalších pětadvacet se dostaví, když vidím denní práce a vím, že to na plátně funguje. Celkových pětasedmdesát máme ve střižně a sto procent přijde teprve tehdy, když to klape všechno dohromady.

LN: Sliboval jste, že se film proti hře hodně promění.
Posun je hlavně ve formě. Hodně změn je i v obsazení. To znamená, že herci Divadla Sklep jsou v menšině a herci z ostatních divadel jsou v přesile. Ve hře šlo, aby David Vávra hrál sedm rolí, tady může hrát jen jednu. Ale změny jsou i v ději. Spousta věcí samozřejmě zůstala, jen jsme je poskládali jinak, a myslím, že líp.

LN: Když se převádí divadelní kus na filmové plátno, tak je nejtěžší najít správné filmové prostředky, které nahradí divadelní poetiku...
Hledal jsem je sedm let. Teprve při sedmé verzi scénáře jsem byl jakž takž spokojený, předtím jsem se s tím jen pral a hledal to správné filmové výrazivo. Než jsem se dostal k první klapce, tak jsem napsal dvanáct verzí scénáře a jeden jsem kompletně nakreslil jako storyboard.

LN: Sám?
Ano, udělal jsem šest set šedesát obrázků, a to jsem od dvanácti let vůbec nekreslil. Storyboard je nesmírně cenná pomůcka, ale natrápil jsem se s tím strašlivě.

LN: Dá se už teď říct, jaký to bude film?
Rozhodně to nebude žádné morální pokárání. Bude to zábava, ale nic brutálního. Dělat humor z toho, že někdo řekne nějakou sprosťárnu, se mi příčí. Nikdo tam nebude šlapat do ničeho hnědého, ani padat hlavou do dortu. Ty vtipy budou takové, no... sklepovské, montypythonovské a také vycházející z tradic českých filmových komedií a parodií ze sedmdesátých let.

LN: Máte pocit, že u nás nevzniká dost vtipných a zábavných filmů?
Ale vzniká, třeba Honza Hřebejk nebo Honza Svěrák dělají skvělé a hodně vtipné filmy. Jenže na druhé straně se točí i komedie, které tu zábavu vidí dost jinak. Ale nechci nikoho pomlouvat, smekám před každým, komu se podaří natočit film.

LN: Takže Mazaný Filip bude kultivovaná zábava?
Dá se to tak říct. Zábava pro všechny. Aby se člověk v kině hodinu a půl nenudil a měl pocit příjemně stráveného večera.

LN: Točili jste scénu, která jako by vypadla z Limonádového Joea...
Je to doslovná citace. Z Limonádníka je tam ještě jedna, ale pak je tam také množství odkazů na řadu amerických filmů.

LN: Budou ty odkazy identifikovatelné?
Rozdělil bych je do tří kategorií. Něco je naprosto okaté a ta průhlednost je záměrná a přiznaná. Pak je tam druhá kategorie pro zběhlé a lehce poučené diváky. Nejvyšší šarže je pro fajnšmekry, to jsou jen detaily, gesta nebo třeba řazení slov v replice.

LN: Vystačíte si se zkušenostmi, které jste za léta působení u filmu nasbíral, nebo jste konzultoval s režiséry?
Obojí. Jsem u filmu od patnácti let, v roli produkčního a pak i koproducenta jsem udělal spousty filmů. Ale hraje tu roli i zkušenost, kterou mám z režírování divadla, a nejen Mazaného Filipa. Každý rok si ve Sklepě zrežíruju něco do Besídky. Navíc jsem filmový fanatik. Viděl jsem bez přehánění tisíce filmů a některé znám nazpaměť, teď nemluvím o ději, ale o tom, jak jsou sestříhané, jak jsou řazené záběry.

LN: Které filmy to jsou?
Sedm statečných a Tenkrát na západě. Miluju westerny a žánrové filmy vůbec. Nestydím se za to, ačkoli se tím třeba v očích lidí s těžším intelektuálním kalibrem pasuji do pozice idiota.

LN: Předpokládám, že tedy odkazy na Sedm statečných najdeme i v Mazaném Filipovi.
Jeden tam je. Ale já ty citace nechci prozrazovat, protože pak bych na ně chtěl udělat diváckou soutěž. První cena by mohl být třeba gangsterský samopal.

Lidové noviny,
12. 06. 2003, Darina Křivánková

 

Mazaný Filip a šutry v kapse

Václav Marhoul:
"Čtyři měsíce jsem natáčení perně připravoval, dokonce jsem si namaloval storyboard (přestože naposled jsem kreslil ve dvanácti...), ten jsem po záběrech probral s kameramanem Vladimírem Smutným. Ovšem - co přijde teď - to je vlastně horší..."

No co, v nejhorším vás pomluví.
Já musím pořád myslet na Buňuela, jak při premiéře Andaluského psa stál celou dobu za promítacím plátnem s kapsami naplněnými velkýma šutrákama. Byl pevně rozhodnutej, že když mu obecenstvo film vypíská, vyleze před plátno a normálně to do nich našije. Ale ten film byl úspěšnej, lidi začali Buňuela vyvolávat na pódium, a on stál za tím plátnem, snažil se obrátit si kapsy naruby a vysypat z nich ty kameny, jenže mu to nešlo, protože byly moc velký. To mi přijde jako ohromně vtipná historka. Jsem řekněme v podobný náladě.

Takže už sbíráte šutříky...
Ne, i když fakt je, že to tady u nás ještě nikdo neudělal. Jenže já nejsem Buňuel, určitě bych vyměkl a nakonec nic na nikoho neházel.

Točil jste Mazaného Filipa jen v dekoracích ve studiu - je to ústupek finančním možnostem, nebo záměr?
Je to záměr. Jde jen o měřítko - asi bych si uměl představit, že se víc rozmáchnu. Ale to kvůli omezenému rozpočtu nejde. Jinak mi dekorace architekta Honzy Vlasáka úžasně vyhovují - každý záběr je díky nim vystylizovaný a krásný.
Říkal jsem si, že bych mohl vyhlásit po vzoru skandinávských filmařů Dogma 2003, kde by platilo, že každá scéna bude pečlivě nasvícená, zakomponovaná, odehraná a samozřejmě natáčená na filmový negativ. Žádný rádoby experiment. Žádná digikamera.

Někdy je její použití trošku sporné, pravda.
Mně nepřipadá sporná, mně připadá blbá a nudná. Ale asi se hodí pro filmy těžkého intelektuálního kalibru, kde všichni vážně mluví o ničem nebo o drogách nebo že na ně nemaj. Já mám rád klasický žánrový film a pro ten je digitální obraz naprosto nevhodný.

Takového konzervativce bych ve vás nehledala.
Jsem spíš tradicionalista. Mám rád staré filmy a jejich styl vyprávění.

Které například?
Těžko se mi srovnávají filmy jako Sedm statečných nebo Hitchcockovo Psycho s Felliniho Silnicí. Ale právě tohle jsou čisté filmy, které miluju, a když vidím dnes v kině, jak filmaři odbočujou z podstaty žánru a cpou do něj něco, co tam nepatří, prudí mě to.

Jste takhle přísný i k sobě?
Doufám. Absolvoval jsem při psaní scénáře k Filipovi několikaletou autocenzuru, musel jsem škrtat a v prvních letech to fakt bolelo. Až od sedmé verze jsem začal být konečně trochu spokojenej.

Měl jste nějakého dramaturga?
Ne, ale dal jsem scénář číst strašné spoustě lidí. Zdeňkovi Svěrákovi, Láďovi Smoljakovi, Petru Jarchovskému, Anně Vášové, Jirkovi Hubačovi, Jirkovi Stránskému...

Kdo byl nejpřísnější?
Eva Holubová. I když dramaturg není, pěkně mě cepovala. Zatímco ostatní asi cítili, že mi na filmu moc záleží a šetřili mě. Eva ne - hlavně v dialozích a určitých nesrovnalostech - všechno řekla pěkně na rovinu.

Mazaný Filip je detektivka, i když v parodické poloze. To je žánr, který se u nás moc nepěstuje a s výjimkou pár starších filmů ho, myslím, ani moc neumíme. Neomezovalo vás to?
Filip je asi taková detektivka, jako byl Limonádový Joe western. Má jisté atributy detektivky, ale vlastně si s tím žánrem hraje. I když musím přiznat, že jsem poctivě načetl známé Škvoreckého Nápady čtenáře detektivek. Hlavně proslulé desatero pátera Knoxe. Ubezpečil jsem se, že to jsem neporušil ani jednou. A zároveň jsem si byl vědom toho, že mi nejde o žádnou Agathu Christie ani Holmese, ale spíš lehkého Chandlera. Bude tam řada citací a odkazů na známé filmy.

Jak se vám, jako bývalému řediteli Barrandova, sháněly peníze?
Snad hůř než jiným. Ale shánět peníze na film je dnes martyrium pro leckoho. Fakt je, že jsem si původně myslel, že je dám dohromady dřív. Když jsem ale měl po třech letech úporného lovení dvě stě tisíc, dost jsem se vyléčil.
Tehdy přišlo hodně trudnejch večerů. Člověk dělá přede všemi, že jako nic, ale uvnitř si to musí setsakra přechroustat. Vybrečet se večer o samotě do polštáře a říct si - no tak jo, klid, ráno to bude lepší.

Co se nedařilo?
Češi mají obecně divně zafixovanej pocit, že když je některá firma bohatá, tak je podvodná. Takže žádat ji o peníze na bohulibé účely na sebe bere formu prodávání odpustků. Něco jako potlačovaný pocitový právo - vy ty prachy dát musíte, abyste se vykoupili z hříchů. I když se o tom nemluví, je to v lidech zakořeněné. A neplatí to jen o světě filmu, ale o kultuře vůbec. Lidem z naší branže občas nedochází, že si takový příspěvek musí něčím zasloužit, že za to musí té firmě taky něco nabídnout.
Řada potenciálních sponzorů a firem je takovým přístupem logicky znechucená. A zlomit tu jejich znechucenost a někdy i špatné zkušenosti je asi to nejtěžší.

Co bylo pro vás nejpotupnější?
Způsoby jednání. Objednáte se na schůzku do určité firmy, předložíte dotyčnému svůj projekt, vysvětlíte, včetně výhod, které by to pro firmu mohlo mít, on řekne - "...do tří neděl se vám určitě ozveme", uběhnou tři měsíce a nestane se nic.
Takže začnete volat vy je, už víte, že je to nezaujalo, ale protože si v zápisníku musíte odškrtnout, že přes tyhle lidi cesta nevede, dožadujete se paradoxně negativní odpovědi vy sama. Čistě prakticky chcete slyšet to jejich - NE. A oni vám znovu mnoho týdnů neodpovídají, takže pomalu ale jistě nabudete pocitu, že jste úplná nula a lejno rozmazaný na jejich botě, do kterýho náhodou a strašně neradi šlápli...

To snad ne.
Neplatí to obecně a už vůbec ne zdaleka o všech, ale znám pár lidí, jejichž jména skloňují média skoro každý den v souvislosti s tím, jací jsou to kabrňáci českého průmyslu, jaká je to elita. Ale řeknu vám, že v tomhle ohledu to jsou příšerní burani. Nastudování pár lekcí Gutha-Jarkovského by jim vůbec neuškodilo. Měli by být aspoň natolik slušní, že vám sdělí: "Nezlobte se, scénář jsme posoudili, peníze nedáme... podporujeme fotbalisty..."

Oslovil jste prý přes tři stovky firem. Podle čeho jste je vybíral?
Samozřejmě, že nejdřív jde člověk po známých kontaktech. Pak jsem šel na blind - dennodenně seděl nad novinami a pročítal je. Studoval jsem, jaký podnik má nárůst obratu, jak si vede v marketinku atd. A pak vytáčel čísla. Nakonec jsem uspěl a těm osmi firmám, které se ve finále podílejí na mém filmu, se pokusím snést sedmé z nebe. Dvě z nich daly své peníze formou sponzoringu, ostatní na tzv. reklamní smlouvu. S penězi na kulturu je kříž ale i jinak, odběratelské služby jsou zatíženy většinou 22 procenty DPH, což je upřímně řečeno pomalu zničující.

Na producenta a obchodníka mluvíte nějak moc zahořkle...
No to bych nerad, nechci, aby to vypadalo, že si stěžuju. Ale dám příklad: Do hokejového mužstva, na jehož utkání chodí takových šest tisíc diváků, nalejou sponzoři, řekněme, dvacet miliónů ročně. Já mám měsíčně v galerii Tvrdohlaví návštěvnost čtyři tisíce a o nesrovnatelně menší sponzorské peníze se musím rvát bez přestání.
Z pohledu mnoha sponzorů není kultura zajímavá. Není to pro ně "masovka". Přitom některé pražské galerie mají desítky tisíc návštěvnosti, celovečerní filmy statisíce, při televizním uvedení milióny - to nejsou zanedbatelná čísla.
Třeba v Americe by velká a špičková společnost, která nepodporuje nějaký kulturní projekt nebo charitu, byla považovaná veřejným míněním za společensky vyřízenou. Takhle u nás není podniková kultura nastavena a ani po ní není široká poptávka.

Předpokládám, že jste do Filipa vložil i něco ze "svých fondů".
Vypůjčil jsem si pět miliónů, to je moje vlastní investice do vlastního filmu. Bez ní bych nezačal točit nikdy, protože grant jsem nedostal a Česká televize z mé vůle v projektu nefiguruje. Největšími partnery na filmu jsou Credit Suisse, Contactel a společnost JTI.

Odchod z "barrandovského kopce" už máte vyřešený?
Mám. Už dlouho. Z Barrandova jsem byl odejit v roce 1997 a v takových situacích si člověk vždycky potřebuje zvýšit nějak sebevědomí. Potřebujete, aby se vám povedl nějaký projekt a tím byla v roce 1999 ve Valdštejnské jízdárně úspěšná výstava výtvarné skupiny Tvrdohlaví, pak na přání pana prezidenta akce k výročí Miloše Havla, potom Plzeň - oslavy 55. výročí osvobození Plzně Američany atd.

Hodně lidí vám ten nešťastný přechod Barrandova do rukou Třineckých železáren vyčítalo. Ještě vám to mají za zlé?
Je pravda, že výtky se objevují doteď. Ale Barrandov už žije svým vlastním životem, v podstatě nezávislým na
stávajících majitelích. Jezdí tam zahraniční štáby, natáčejí české týmy, tohle studio patří k jedněm z nejlepších a nejzajímavějších v Evropě.
Barrandov je stále symbol českého filmu, to ano, ale časy se změnily. Někteří lidé z branže si pořád nemůžou zvyknout, že český film nemusí být na Barrandově závislý, že byly po revoluci zrušeny potravinové lístky pro filmaře, že nepřišel další socialismus s lidskou tváří a že volnej trh není žádná sranda.
Barrandov od revoluce v podstatě prošel úspěšně třinácti lety. Co rok, to jeden schod. Já jich postavil osm, po nich vystoupali další a staví dál. Já jsem holt na tom osmém zakopl a spadl dolů. Ale to je můj problém, a ne Barrandova.

Žijete jak pingpongový míček - jednou nahoře, jednou dole. Jak to snáší vaši blízcí?
No, moc je to netěší, já vím. Maj to se mnou těžký, včetně mé přítelkyně.

Takže potřebujete vedle sebe soběstačnou ženu, nejlépe sponzorku...
Sponzorka být nemusí, ale silná ano. Vždycky jsem měl rád silné osobnosti, ženy nevyjímaje. Kdybych měl vedle sebe nějakou pipku, nevydržel bych s ní.

Jak zvládáte krize?
Pořádně se vyspím, nebo si zasportuju. Tím se nejlíp vyhání chmury z hlavy.

Fitcentrum, energetický nápoj a denní tisk na řidítkách rotopedu?
Ne, proboha to ne. Fitcentra bytostně nesnáším. Ty chlapy, jak si prohlížejí bicepsy v zrcadle, do toho jim hraje debo muzika a na prsou chrastí zlatý řetězy... Takovýhle lidi nemůžu. Asi existují pražské posilovny, kde to tak není, ale já je zatím nenašel. Tak je vypouštím ze svého života. Radši plavu, hraju volejbal a fotbal.

Jak vůbec vypadá váš pracovní život?
Za všechno se platí, i za nezávislost a vnitřní svobodu. Mou daní je nejistota pomalu ve všem. Nemáte práci na pevný úvazek, nevíte, co vás čeká za dalším rohem.
Na druhou stranu si ale někteří z těch, co tohle všechno mají, stěžují na to, že je práce nebaví, že musí hákovat v přesně stanovené pracovní době, podrobovat se rozmarům svého šéfa atd. Všechno má svý, ono dneska samostatně žít a podnikat chce pěkně pevný nervy. Často se dostanete do tísně, musíte si krátkodobě půjčovat a hlavně potom ty půjčky vracet. Žít tři měsíce s pocitem, že někomu dlužíte peníze, není vůbec jednoduchá záležitost.

Ale snášíte to.
Já si hlavně už zvykl. Ve třiačtyřiceti se člověk nezmění. Navíc jsem se začal o sebe starat dost brzo. V patnácti jsem odešel z domova, za bolševika jsem už žil na volný noze. Jsem životem formovaný jinak. A vyhovuje mi to.

Po odchodu z Barrandova jste se nikdy nedostal do situace, že byste uvažoval o pevném zaměstnání?
Ale jo, měl jsem pár okamžiků. Asi třikrát jsem to dost silně zvažoval. Hlavně kvůli rodině. Nebylo tehdy ani na nájem. Říkal jsem si - ty bláho, tak snad půjdeš někam dělat účetního... nebo k lopatě.

Ale nešel jste.
Nešel. U lopaty vydělá člověk málo. Nakonec se to vždycky nějak sešmoulalo.
Volil jsem cestu půjček a pevné vůle, že na to vydělám. On je to takový krysí závod - jak myška běhá v kruhu a hrabe nožičkama.

Co pro vás vlastně znamená nouze?
Třeba to, že se ráno probudíte a nabudete silného dojmu, že prostě nemáte žádnou budoucnost, žádný peníze, žádný radosti. Zkrátka - klasická depka.

Už se vám to stalo?
Třikrát se mi stalo, že jsem zjistil, že mám na všech svých účtech jen tisícovku.

Přijde na to, kolik máte účtů...
Tři. To je ale jedno, důležité je, co na nich visí. To s rodinou, nájmem a dalšími poplatky fakt není dobrá situace k tomu, abyste byla v pohodě. A v takových chvílích se samozřejmě naplní stará pravda, že když se přestane dařit něco, nedaří se pak nic. Čím je člověk stresovanější, tím víc je zadřený, tím hůř se mu dělá a ještě hůř přemýšlí.
Není tahle cena za svobodu, s vědomím, že máte odpovědnost třeba ke svým třem dětem, trochu moc vysoká?
Jsou lidi, kteří zaplatili za svobodu mnohem víc. Myslím, že ta moje je taková průměrná prudivá lidská cena.
Působíte jako galantní muž, od něhož by možná ženy chtěly být rozmazlovány. Nikdy vám nevadilo, že se při takových poměrech moc nepředvedete?
Já nikdy ženský nerozmazloval věcma. I když jsem byl hodně mladej. Myslím, že ženský se mají rozmazlovat jinak než věcma.

Jak?
Zážitkama. Víte, hodně ženských mi říkalo - s tebou to bylo blbý, nikdy z tebe nic nevypadlo, ale vždycky s tebou byla švanda. Věci, no dobře... jsou potřeba, jsou jich plný krámy a nejsou až na výjimky moc zajímavý.

Text: Jana Jankeová
MAGAZÍN HOSPODÁŘSKÝCH NOVIN č. 25 / 20.6.2003

 

Hollywoodské očko Mazaný Filip

Film miluje paradoxy. Zatímco barrandovské ateliéry hostí americké zakázky, v hostivařských naopak vyrostly kulisy Hollywoodu pro českou komedii Mazaný Filip, kterou podle své hry pro Divadlo Sklep přepsal a režíruje někdejší šéf Barrandova Václav Marhoul. Něžná parodie detektivek drsné školy s Tomášem Hanákem v titulní roli zažila poslední den natáčení, do kin míří ještě letos. Zlákala desítky známých herců a podle Marhoula slibuje "legraci a nic než legraci".

Mazaný Filip spojí několikanásobnou legendu. První představuje Raymond Chandler a hrdina jeho knih, soukromé očko z Los Angeles Phil Marlowe. Druhou Divadlo Sklep, jež variaci na chandlerovky hraje úspěšně léta, a celá "sklepácká" generace včetně hravých výtvarníků.

Třetí legendou je Limonádový Joe, k jehož stylizaci se Marhoulův film hlásí - jméno milovaného "limonádníka" neslo i barrandovské rádio. A čtvrtou je zlatá éra Hollywoodu, v níž se děj odehrává a k níž odkazuje poctou Edu Woodovi, nejhoršímu režisérovi nejúsměvnějších hororů všech dob.

I v Mazaném Filipu je připraven dětský bazének s umělým kapradím, v němž se má s herci potýkat vycpaná chobotnice jako v životopisném retrofilmu Ed Wood. "Jsem Indiana Jones," volá Marhoul v typickém klobouku, když se omotává chapadly legrační příšerky, a pak dodává: "Čili grant od fondu kinematografie asi nedostanu." Rada fondu totiž uděluje podporu spíše dílům závažně vážným nežli hříčkám.

Na poslední ze čtyřiatřiceti natáčecích dní zbyla podle režiséra "prostinká věcička s padesáti herci a se čtyřmi štáby". V pozadí se tyčí Velká čínská zeď, režisérské židličky i jmenovky na hereckých šatnách nesou jména smyšlených postav, v prvé řadě hvězdy Velmy alias Vilmy Cibulkové, svůdné protihráčky Hanákova strohého detektiva. "Hrajeme si na film ve filmu. Právě točíme scénu, kde jeden hollywoodský štáb jako by dotočil a druhý jako by ještě točí, přičemž naše vlastní natáčení točí další štáb pro dokumentární film o filmu," líčí Marhoul, v té chvíli vlastně jeden ze čtyř režisérů. A navíc debutant, přesto tvrdí: "Jsem v pohodě. Zúročily se poctivé pětiměsíční přípravy, jen herecké zkoušky trvaly šest týdnů. Takže byl čas pohrát si s kostýmy a dekoracemi, čas, co vám dá klid. Jen dvakrát jsem zvýšil hlas."

Poprvé se ozval během vlny veder, kdy v ateliéru naměřili 56 stupňů Celsia. "To bylo kruté, navíc sobota, chápal jsem, že už toho mají dost, ale musel jsem připomenout, že ještě pořád točíme. Nekřičel jsem, jen jsem pozvedl hlas. A podruhé jsem to udělal až dneska, v poslední den, protože nám vrčela kamera. Co jsme s tím udělali? Obalili jsme ji péřovou bundou," směje se.

Za bouřek a lijáků byl i uvnitř ateliéru takový rámus, že se dal točit leda válečný film, přesto se k přesčasům sáhlo jen vzácně. Poslední klapka padne po osmé večer. "Pak bouchneme šampaňské a po týdnu oddechu půjdu do střižny, na to jsem hodně zvědavý. Z devadesáti procent je totiž hotovo, Luďkovi Hudcovi se splnil sen každého střihače, nikdo mu do toho nemluvil, já budu první divák. Tudíž dva týdny na konečný střih stačí. Celé léto děláme triky, píše se hudba, na podzim mícháme a před Vánocemi premiéra."

Zatím se ústřední pár vrací na scénu s dialogem na ostří nože. "Tak do bloků," zavelí si Hanák s Cibulkovou a rozjedou slovní přestřelku. - "Váš poslední film byl skvělý. - Ale vždyť byl příšerný. Úplně příšerný, vy rozkošný chlapečku. Jste vysoký, co? - To není moje vina. Ukážu vám jednu rytinku. - Jen jednu? - Bydlím v garsonce." - Když si má hvězda detektiva přitáhnout za kravatu, režisér gesto na herci ukazuje tak dlouho, až Hanák přiškrceně zaúpí: "Nechcete si to zkoušet na někom jiném?" Pak má Cibulková nádherné sólo, předvádí totiž řadu variant slůvka mňau: svůdného, dráždivého, nebezpečného, mazlivého. A rozesměje všechny kolem, nakonec i sebe. "Beru tu třetí", říká Marhoul.

Venku čeká na poslední záběr beduín, z něhož se vyklube Otakáro Schmidt. "Po devíti letech jsem tu potkal celou partu Sklepa, slíbil jsem, že si s nimi na podzim zopakuju Besídku," říká. Z divadla dávno odešel, sám režíruje, ale kvůli Mazanému Filipovi se rád na dva dny vrátil. "Já točím filmy odlišné, ale proti stylizovaným nic nemám. Naopak, ať je to pestré," přeje české filmové scéně. Díky Mazanému Filipovi určitě pestřejší bude.

Mirka Spáčilová

 

Tomáš Hanák: Detektiv nezpívá

Kamenná tvář, pronikavý pohled, nedbalá elegance - Tomáš Hanák v hlavní roli je soukromé očko Phil Marlowe jako vyšitý.

Tomáš Hanák je celebritou bezesporu: co vous na šedém strništi, to zkušenost na životním bojišti; co vráska na ošlehané tváři, to jedna plachá láska v kalendáři; co kostky na prostinké košili, to lidé, kteří by s ním rádi aspoň chvíli pobyli..." (z knihy veršů E.K.).

Jen jedno mi chybí: proč tentokrát nezpíváte?
Ani nevím. Asi z obavy, že se to k detektivovi nehodí. I když teď, jak o tom mluvíte, si dovedu představit, jak se vyklání z okna a začíná zpívat nad setmělým Los Angeles.

Ale písničku kolegům jste napsal?
Ano, pro dva policajty, které hrají David Vávra a Jan Slovák. Je to taková nečekaná muzikálová scéna.

Jak si vedl Václav Marhoul coby režisér-debutant?
První dny se musel potýkat s nedůvěrou. Ale ta brzy zmizela, když jsme viděli, jak dokonale to má v hlavě srovnané. Pět let shánění peněz paradoxně prospělo dokonalé přípravě, mohl by od hodiny zahrát všechny role sám.

Při natáčení prý jen dvakrát zvýšil hlas.
To je pravda. A po první scéně byl až dojemný, když žasl - Ono se to vážně natočilo, jak jsem si to představoval!

Už měsíc nosíte tvrdý neproniknutelný výraz hráče pokeru. To musí bolet. Netuhne vám obličej?
On Marlowe při přemítání vždycky poklesne jednou čelistí. A je fakt, že příslušný lícní sval už mám vytahaný.

Dohadovali jsme se s Marhoulem, jestli jste spíše Gregory Peck, nebo Paul Newman českého filmu. Koho byste si vybral vy?
Od každého něco. Řekněme, že jsem Paul Peck.

 

Hanák se prosadil mezi hvězdami Hollywoodu

KARLOVY VARY - Mezi hrstku vyvolených českých herců, kterým se podařilo prosadit v zahraničním filmu, se může nyní zařadit také Tomáš Hanák.

Na festivalu v Karlových Varech nám v rozhovoru sdělil, že bude hrát šestou nejdůležitější roli v americko- britském filmu Bratři Grimmové. Snímek nyní natáčí v Praze na Barrandově bývalý člen recesistické skupiny Monty Python Terry Gilliam.

"Je to jako sen. Budu moci pracovat s člověkem, který pro mne a vůbec celé divadlo Sklep je jakýmsi duchovním vzorem," uvedl Tomáš Hanák, který ve Varech propagoval nedávno dotočený debut režiséra a producenta Václava Marhoula Mazaný Filip. K roli ve filmu Bratři Grimmové se Hanák dostal náhodou.

"Zavolala mi slečna z castingové agentury, jestli bych nepřišel na konkurs. Neřekla mi k tomu vůbec nic bližšího, takže jsem se dostavil trochu rozladěn a hrál jsem pouze na půl plynu. Chtěl jsem být se svým čtyřletým synem a užívat si léta," vzpomíná Hanák. Jaké bylo ale hercovo zděšení, když zjistil, že film natáčí právě Terry Gilliam.

"Zeptal jsem se pouze: Myslíte toho Terryho Gilliama, který je pro mne něčím jako polobohem? Oni řekli suše " ano" a já se z toho dodnes vzpamatovávám." Nakonec se Hanák s režisérem sešel osobně a téměř hodinu diskutovali o jeho roli. Rozhodlo se, že bude v záběrech s největšími hvězdami filmu - herci Umou Thurmanovou a Mattem Damonem.

Právě posledně jmenovaná hollywoodská celebrita by se měla zúčastnit závěru festivalu a Hanák doufá, že se zde alespoň potkají. " Problém bude s angličtinou. Moje " massa Bob africký " asi nebude na konverzaci stačit."

 

Václav Marhoul dokončil natáčení Mazaného Filipa

PRAHA - Bývalý ředitel Barrandova Václav Marhoul dokončil natáčení svého režijního debutu Mazaný Filip. Snímek, který vznikl podle režisérovy hry pro Divadlo Sklep, zdobí herecké výkony Tomáše Hanáka, Vilmy Cibulkové nebo Oldřicha Kaisera.

Po letech příprav a shánění peněz se režisér a producent Václav Marhoul konečně dočkal. Minulý týden dokončil natáčení svého vysněného projektu - celovečerního filmu podle vlastní divadelní hry Mazaný Filip. Oslavy poslední klapky se uskutečnily na lodi bratří Formanů Tajemství.

Na palubě se veselili zejména přátelé Divadla Sklep, z nichž většina ve filmu sama hraje. Titulní roli soukromého detektiva Phila Marlowa svěřil Marhoul herci Tomášovi Hanákovi. Na plátně se dále vystřídá například Vilma Cibulková, Oldřich Kaiser, Pavel Liška, Eva Holubová, Jaroslav Dušek, Ivan Trojan, Viktor Preiss nebo Jiří Macháček.

Natáčení filmu předcházela šestiletá anabáze se sháněním financí. "Za tu dobu jsem už milionkrát ztratil víru, že se mi tento film podaří zafinancovat," uvedl Marhoul, který oslovil s žádostí o sponzorství více než tři sta firem. "Film nakonec vzniká bez státního grantu i bez přispění České televize. Daň, kterou si veřejnoprávní televize vybírá za svůj koprodukční vklad, je pro mne příliš vysoká," dodává debutující režisér, kterému do potřebných 18 milionů korun stále něco schází . "Pokud peníze seženu, bude premiéra před Vánoci," slíbil.

Děj samotný je přitom parodií na drsné americké příběhy ze 40. let minulého století. "Chci nastavit protiváhu tvůrcům, kteří diváky neustále vystavují složitým problémům a chtějí po nich, aby je za ně řešili," tvrdí bývalý ředitel Barrandova.

Jeho hra Mazaný Filip měla premiéru na prknech Divadla Sklep v roce 1994. Od té doby napsal autor několik verzí scénářů, aby nakonec nyní došel k té sedmé a definitivní.

"Nejtěžší bylo vymazat z předlohy onu divadelní inscenovanost. Finanční prostředky mi navíc neumožňovaly natáčet v exteriérech. Děj se proto odehrává v ateliérech, kde jsem se pokusil skrze malované pozadí vytvořit atmosféru podobnou Spojeným státům v době hospodářské krize, tak, jak ji popsal ve svých románech Raymond Chandler," vysvětluje Marhoul.

Samotné natáčení, které zaplnilo 34 dnů, bylo podle něj v pohodě. Vyplatily se mu pětiměsíční přípravy a také zkoušky s herci, které trvaly šest týdnů. Nyní stráví dva týdny s Luďkem Hudcem ve střižně. Přes léto vzniknou triky a dokončí se hudba od skladatelů Milana Kymličky a Davida Nolla.

JAKUB LEDERER

 

Točí se: Mazaný Filip
"Natáčení nového českého filmu bylo hladké jako slina sanktusáka"

Po svém odchodu z Barrandova bylo hlavním cílem Václava Marhoula etablovat se v roli nezávislého producenta. Nicméně natočení prvního filmu v jeho produkci přišlo až po více než pěti letech usilovného shánění peněz, na jehož konci musel učinit odvážné rozhodnutí a začít točit, aniž by měl zajištěné finance na postprodukci. Jenže, ačkliv není zaručené, zda se film scénáristy, režiséra a producenta Václava Marhoula Mazaný Filip vůbec dostane na plátna kin, jeho natáčení se změnilo v událost sezóny. Od Limonádového Joea (jehož Mazaný Filip dokonce v jedné scéně cituje) se totiž v Čechách nenatáčel film, který by věnoval takovou pozornost vybroušení stylu. A styl Phila Marlowa plný ostrého světla, temných stínů a barvitého jazyka dokáže být nesmírně lákavý. Návštěva v hostivařském ateliéru, proměněném extravagantními dekoracemi architekta Jana Vlasáka v temnou Canal Street, či dokonce hollywoodské filmové studio připravené k natáčení exotického filmu s VelmouHatfieldovou "Usrana Nasrata", může citlivější osobu poznamenat na dlouhé týdny. To ostatně potvrzuje představitel Philipa Marlowa, Tomáš Hanák: "Stačí tu strávit jeden den a stane se z vás jiný člověk, změní se dokonce i váš slovník. A pak když se vrátíte fo toho slzavého údolí, zjistíte, že se tam hodíte jako paprika do ryngle."

Pověst Mazaného Filipa jako zajímavého projektu dokazuje zástup slavných českých herců, kteří si ve filmu s nadšením odehráli i jednověté role. Najdeme mezi nimi jména, která by člověk ve sklepovské parodii nečekal . v roli barmana se například představí Viktor Preiss. "Slamák Viki si barmana vystřihl, jako kdyby se narodil s brčkem v ruce," pochvaluji si jeho výkon Hanák a podobně vřelá slova má i pro své další spolupracovníky s výjimkou Fera Burdy. "Je to možná rovnej chlap, ale jeho účes by sklíčil i racka chechtavého," podotýká.

Ale i když by jeden řekl, že si Václav Marhoul bude po pětiletém čekání vysněné natáčení užívat jako makak v cukrárně, zdaleka ještě nemá vyhráno. Jen co pověsí svůj režisérský klobouk na věšák, začne brázdit ulice tohoto zlého města a hledat kořeny, z nichž by vymámil další škváru. Protože když má chlap svůj sen, udělá cokoli, aby se neproměnil v noční můru …

Thomas Baldynski

 

Marhoulův Mazaný Filip finišuje

V hostivařských ateliérech se natáčí parodie na detektivky s Philem Marlowem

PRAHA, 13. června 2003 | 09:59 Tomáš Hanák, Vilma Cibulková, Oldřich Kaiser, Jiří Macháček, Pavel Liška, Miroslav Táborský... To je jen zlomek hereckého ansámblu Mazaného Filipa. Film, v němž vystupuje 114 postav a desítky komparsistů, napsal (podle své divadelní hry), režíruje a produkuje Václav Marhoul.

V hostivařských filmových ateliérech stále vládne prvorepublikový duch. Svědčí o tom nejen gigantický nápis "Kouření policejně zakázáno" na stěně haly č. 4, ale hlavně atmosféra natáčení Mazaného Filipa. "Každý záběr je pečlivě nasvícený, nazkoušený, hlavně, aby to bylo v klidu. Nesnáším chaos," vysvětluje Václav Marhoul. Na režisérské stoličce sice sedí poprvé, ale dění na place diriguje jistě a s přehledem. Do haly se dostaneme dlouhou chodbou, kde mívala šatnu Adina Mandlová, Lída Baarová nebo Oldřich Nový. Dnes jsou na dveřích nalepené cedulky: Tomáš Hanák, Eva Holubová, Viktor Preiss, Tomáš Vorel. Je šestadvacátý den natáčení Mazaného Filipa a podle scénáře jsou na programu scény v Egypt baru.

Holubová bez podvazku

Na scénu přichází barová zpěvačka - Eva Holubová. Podobnost s Květou Fialovou z Limonádového Joea opravdu není čistě náhodná. Konferenciér Tomáš Vorel uvádí "arizonskou slavici Tornádo Jů" a Eva Holubová rozrazí korálkový závěs, cupitavými krůčky seběhne ze schodů a zpívá: "Když chceš pít, musíš k nám do baru jít, dát si rum nebo gin a zapomeneš na to, čí jsi syn." "Teda kdybyste věděli, jak se mi to všechno zatrhává a zasekává," stěžuje si herečka. Kostymérky chápou a osvobozují Evu Holubovou od nařaseného podvazku, který jí komplikoval hbitý pohyb po schodech. Kroky ještě doladí choreograf Michal Caban. Jede další zkouška, pak ještě jedna a čtvrtá, pátá... "Zakouříme to a pojedeme ostrou," vydá pokyn režisér. Jeden z našich nejlepších kameramanů, Vladimír Smutný, točí čtyřikrát naostro. Za necelých pětačtyřicet minut je scéna hotová.

Režisér Marhoul se na place nezdržuje dlouhým vysvětlováním: "Máme za sebou šest týdnů zkoušek s herci, teď už jen korigujeme a dolaďujeme." Mezitím se z vedlejší haly vyvážejí zbytky hřbitova, což obnáší desítky koleček hlíny a drnů. Než tu vyrostl hřbitov, pokládali na zem asfalt a kolem stavěli celou ulici, nad níž žhnulo kalifornské sluce. Na celé jedné stěně je ještě stále blankytně modré nebe a pod ním kopec s nápisem Hollywood. O kus dál se opírají siluety činžáků s typickými vodárnami na střechách. Podél jedné zdi se táhne kus nádraží, hned za Egypt barem stojí poctivá vězeňská cela a vedle velmi autentické pánské záchodky. Štáb Mazaného Filipa ani jedinkrát nevytáhne paty ze studia, všechny scény vznikají v působivě nakašírovaných dekoracích.

Tady se postupně vystřídá neuvěřitelných 114 herců. Tak třeba bratři Formanové si zahrají pacienty v sanatoriu, Oldřich Kaiser, Jiří Macháček, Miroslav Táborský a Petr Čtvrtníček bandu gangsterů, Jaroslav Dušek režiséra, Martin Zbrožek kameramana, Ivan Trojan maskéra, Jan Kraus právníka, Aleš Najbrt kouzelníka, Tono Stano fotografa, Bohumil Klepl recepčního, Viktor Preiss barmana... Řada herců má naplánovaný třeba jen jediný natáčecí den. Jen Tomáš Hanák coby Phil Marlowe absolvuje všech třiačtyřicet. Pro přiblížení děje snad jen tolik: Jsme v Kalifornii roku 1937 a Phil Marlowe dostane od šišlavého Charlieho Browna (Pavel Liška) zdánlivě banální zakázku. Má najít jeho ztraceného bratra. Od chvíle, kdy mu do cesty přijde svůdná Velma (Vilma Cibulková), gangsterská banda a dvojice fízlů (David Vávra a Jan Slovák), se děj komplikuje natolik, že jej prakticky nelze vyprávět.

Financování jako v bondovkách

Přesně za týden už bude dotočeno. Václav Marhoul by rád ihned přešel do střižny, aby Mazaného Filipa mohl ještě letos na podzim uvést do kin. Chybí ovšem maličkost: peníze. "Finančně mám pokryté celé natáčení," říká Marhoul. "Otázku, jestli zbytek peněz můžu nebo nemůžu sehnat, vůbec neřeším. Já ty peníze sehnat musím. Jinou možnost nemám." Fatalita úkolu Marhoula uklidňuje, spí prý v pohodě a ráno se pravidelně budí dřív, než zazvoní budík, aby byl už v sedm hodin v ateliérech. Točí do sedmi, do osmi, pak se podívá na denní práce, vyřídí telefony, připraví se na druhý den a o půlnoci je doma. Takhle to jde šest dní v týdnu. "V neděli mám volno jako režisér, ale nastupuju jako producent, dělám faktury a smlouvy," vypočítává Marhoul a dodává, že ve shánění zbytku financí kvůli natáčení sice polevil, ale stále prý přikládá pod kotel. Člověk mu to rád věří. Už při natáčení se musel obejít bez grantu i bez podpory České televize. Část nákladů pokryli sponzoři. Marhoul jich oslovil 326, chytla se necelá desítka. Takže v Mazaném Filipovi se odehraje to, co je například v bondovkách už letitou tradicí: hlavní hrdina bude popíjet ten správný mok a kouřit zcela konkrétní tabákový výrobek.

Darina Křivánková

 

Marhoulův Filip bude pořádně mazaný

V novém barrandovském snímku z Los Angeles a Hostivaře vystoupí česká herecká elita

Svůj dětský sen si začal plnit v neděli v barrandovských ateliérech v Praze reřisér a producent Václav Marhoul. Začal tam totiž natáčet svůj celovečerní film Mazaný Filip. Vznikne podle stejnojmenné hry, kterou od poloviny 80. let hrálo Divadlo Sklep. "Hurá do toho," řekl Marhoul bezprostředně před první klapkou. Předcházelo jí téměř šest let shánění financí, aby dal dohromady potřebnou částku. Do rozpočtu ve výši 18 milionů korun mu však stále něco schází. Film bude parodií na příběhy detektiva Phila Marlowa a odehrávat se bude v roce 1937 v Los Angeles a v Hostivaři. Točit se bude do 19. června. V titulní úloze svérázného detektiva se stejně jako na jevišti objeví Tomáš Hanák a dále pak Jiří Macháček, Bohuslav Klepl, Tomáš Vorel, Milan Śteindler, Eva Holubová a Vilma Cibulková v hlavní roli. Na plátně se objeví jako největší záporák Oldřich Kaiser, dále pak i další hvězdy jako Ivan Troja, Viktor Preiss a Miroslav Táborský.

"Postavu Phila Marlowa jsem ztvárnil na jevišti dobře stokrát. Budu se snažit správně krabatit obočí, být dobře nasvícen a mít vhodně nasazený témbr," uvedl Hanák. Na filmování se těší už proto, že po šest týdnů bude zavřený v ateliéru, kde kdysi natáčel slavný Martin Frič.

Třiačtyřicetiletý Marhoul vystudoval střední školu filmovou v Čimelicích a poté produkci na pražské filmové fakultě. Dvakrát byl ředitelem barrandovského studia. Nyní je v čele své produkční společnosti a zároveň je obchodním vedoucím pražské Galerie Tvrdohlaví. Produkoval přes 50 filmů a inscenací, mimo jiné snímky Pražská 5 a Kouř. Marhoul prý při hledání partnerů pro Mazaného Filipa oslovil 326 firem a napsal sedm verzí scénáře.

 

Mazaný Filip

Po Cestě z města se "sklepovští herci" připravují na další projekt. Ne, že by snad zanevřeli na svého dvorního režiséra Tomáše Vorla, ale tentokrát svěří vládu nad sebou režiséru, se kterým už si tento námět vyzkoušeli na prknech co znamenají svět, a protože jeho vedení vydrželi už šest let, je docela pravděpodobné, že období filmového natáčení s ním vydrží také. Budou-li k tomu i nezbytné finance a bude-li i ta příslovečná trošička štěstí, měli byste mít možnost za rok touto dobou vzhlédnout jejich společné dílko - Mazaného Filipa. Není to nikdo jiný než do českých reálií zasazený Chandlerovský hrdina Phil Marlow. Aby protagonisté a jejich dílko unikli nenáviděnému klišé, je jejich Filip spíš parodií na amerického Phila. Kostra příběhu si však uchovala detektivní ráz, jen Filipa nemusí divák brát tak vážně. Bude přesto stejně jako americký protějšek zatahován do nejrůznějších lumpáren, zneužíván takzvaným slabším pohlavím a bude rád, když mu v kapse zůstanou nějaké penízky na tekuté posilnění.

Něco technických dat:
Scénář: Václav Marhoul podle vlastní stejnojmenné hry pro Divadlo Sklep.
Režie a produkce: Václav Marhoul
Hrají: Tomáš Hanák (Filip), Milan Šteindler, David Vávra, Eva Holubová, Jiří Macháček, Alena Štréblová a další.
Délka: 90 minut.

 

Marhoul začal natáčet Mazaného Filipa

PRAHA 12. května 2003 | 10:56 V hostivařských ateliérech v Praze, dýchajících nostalgií prvorepublikového filmu, si režisér a producent Václav Marhoul plní svůj dětský sen. Začal tam natáčet svůj celovečerní debut Mazaný Filip. Vznikne podle stejnojmenné hry, kterou od poloviny 80. let hrálo Divadlo Sklep.

"Hurá do toho," řekl Marhoul bezprostředně před první klapkou. Předcházelo jí téměř šest let shánění financí, aby dal dohromady potřebnou částku. Do rozpočtu ve výši 18 milionů korun mu však prý stále něco schází.

Parodie na příběhy detektiva Phila Marlowa se odehrává v roce 1937 v Los Angeles a v Hostivaři má vznikat do 19. června. Jako na jevišti se v ní objeví Tomáš Hanák v titulní úloze soukromého detektiva, ale i Jan Slovák, Jiří Macháček, Bohuslav Klepl, Eva Holubová, David Vávra, bratři Formanovi, Tomáš Vorel, Milan Šteindler a Vilma Cibulková v hlavní ženské roli. Na plátně budou také Oldřich Kaiser jako "největší záporák" a dále Jaroslav Dušek, Pavel Liška, Viktor Preiss, Ivan Trojan a Miroslav Táborský. Za kamerou je Vladimír Smutný, spolupracovníkem režie a trikovým režisérem Miloš Kohout.

"Postavu Phila Marlowa jsem ztvárnil na jevišti dobře stokrát. Budu se snažit správně krabatit obočí, být dobře nasvícen a mít vhodně nasazený témbr," uvedl Hanák. Na filmování se těší už proto, že po šest týdnů bude zavřený v ateliéru, kde kdysi natáčel i slavný Mac Frič.

Marhoul prý při hledání partnerů oslovil 326 firem, napsal sedm verzí scénáře a dnes se netajil tím, že se bude film od původní jevištní verze dost lišit. "Cílovou skupinou je naše krevní skupina," tvrdí bývalý šéf Barrandova a protagonista Divadla Sklep. Snímek vyrobí jeho společnost Silver Screen.

Třiačtyřicetiletý Marhoul vystudoval střední filmovou školu v Čimelicích a poté produkci na pražské filmové fakultě. Spolupracoval s divadly Křeč, Mimóza, Vpřed a Sklep, s výtvarnou skupinou Tvrdohlaví, hudební skupinou MTO a skupinou filmového trampingu AZK Alona. Dvakrát byl ředitelem barrandovského studia. Nyní je v čele své produkční společností a zároveň obchodním vedoucím pražské Galerie Tvrdohlaví. Produkoval přes 50 filmů a inscenací, mimo jiné snímky Pražská pětka a Kouř.

čtk

 

Mazaný Filip, slavný titul Divadla Sklep, bude konečně zfilmován

Po pěti a půl letech shánění peněz se producent, scénárista a novopečený režisér Václav Marhoul dočkal. V první polovině května padne první klapka filmu mazaný Filip, který na plátno převede Marhoulovu stejnojmennou detektivní parodii napsanou pro Divadlo Sklep. Mazaného Filipa neboli detektiva drsné školy Phila Marlowea s dokonale kamennou tváří si stejně jako na jevišti zahraje Tomáš Hanák. Datum premiéry ještě není pevně stanoveno, ale Václav Marhoul slibuje: "Bude to ještě letos, pokud vše půjde hladce, tak na podzim.

Pro Marhoula je film vytouženou hračkou, ani letití anabáze s obcházením sponzorů jej neodradila. "Víru jsem však chvílemi ztrácel. Neúspěšně jsem oslovil okolo tří stovek firem", popisuje producent i režisér v jedné osobě. Rozpočet filmu je osmnáct milionů a obejde se bez podílu televize i bez grantů. Dlouhé čekání prý Mazanému Filipovi nakonec pomohlo - během let Marhoul stále přepisoval a vylepšoval scénář. Oproti divadelní hře tak v konečné, sedmé verzi budou výrazné posuny.

Změny však zatím zůstávají v tajnosti, dokonce i místo soupisu rolí Marhoul nabízí zatím jen výčet herců, kteří se ve snímku objeví. Jde o jména zvučná i filmovým fanouškům neznámá. Vedle Marlowa se objeví na tři desítky dalších postav.

"Phil Marlowe je sice hlavní postava, ale vlastně jen prochází dějem. Důraz je na charakterech okolo. Já se musím jen snažit, abych byl správně nasvícen, dobře krabatil obočí a nasadil vhodný témbr",říká Hanák. Vedle sklepáků Davida Vávry, Tomáše Hanáka, Tomáše Vorla nebo Jiřího Macháčka role dostali rovněž členové bývalé skupiny Tvrdohlaví, výtvarníci Jaroslav Róna a František Skála. Hlavní ženskou postavu ztvární Vilma Cibulková. Největšího záporáka hraje Oldřich Kaiser. Hvězdnou sestavu doplňuje Jaroslav Dušek, Eva Holubová, Viktor Preiss nebo Pavel Liška.

Filmovým debutantem je třeba mladý herec Divadla Na Vinohradech Michal Novotný, který ztělesňuje tlustého mexického barmana Lopeze: "Předpoklady prý mám, rok jsem si přivydělával v hospodě." Nové tváře si Marhoul vyhlížel po divadlech, kam chodil pravidelně na "lov" poslední dva roky.

Svět gangsterů, nablýskaného Holywoodu třicátých let i zaplivaných losangeleských barů vyroste v hostivařských ateliérech, kde filmaři stráví celé natáčení. Štáb by měl Hostivař nasáklou atmosférou prvorepubikových snímků opustit 19. června. "Hrozně se těším na těch šest týdnů v ateliéru, kde natáčel i slavný Mac Frič. Snad tam přičichneme i k tomu, jak se kdysi dělal film," raduje se Tomáš Hanák. Na jevišti ztvárnil od premiéry v roce 1986 Phila Marlowa zhruba stokrát.

Kameramanem filmu bude Vladimír Smutný, hudbu složí Michal Kymlička a David Noll. "Mám konečně peníze, skvělé herce i štáb, takže jediný, kdo to může zkazit, jsem já," dodává Václav Marhoul.

Pět let jsem sháněl peníze

říká Václav Marhoul, který oznámil blížící se natáčení svého filmu Mazaný Filip

O filmovém režijním debutu Václava Marhoula Mazaný Filip se poprvé začalo mluvit v červnu 1997. Pak projekt na několik let usnul kvůli nedostatku peněz. Nyní Václav Marhoul oficiálně zveřejnil, že letos film natočí.

První klapka snímku Mazaný Filip, který bude žánrově spadat mezi filmové parodie typu Limonádový Joe, má padnout 12. Května. Od 22. Dubna se začne se stavbou dekorací v hostivařských ateliérech, kde se bude celý film natáčet.

"Mám za sebou přesně pět a půl roku shánění peněz", zhodnotil situaci Václav Marhoul. Během té doby oslovil 326 firem, z nichž se pak osm rozhodlo do jeho režijního debutu investovat. "Mazaný Filip vzniká pouze za sponzorské peníze a za peníze, které jsem si vypůjčil v bance," zdůraznil režisér a producent.

Bez grantu i bez ČT

Při realizaci svého projektu se Václav Marhoul musí obejít bez grantu Fondu na podporu a rozvoj české kinematografie, ale i bez spolupráce s Českou televizí. "Cena, kterou si ČT bere za koprodukci, je podle mne příliš vysoká," vysvětlil Marhoul. Dodal, že ani barrandovské studio, v jehož čele několik let stál, jeho film nebude koprodukovat: "Točíme sice v jejich ateliérech, ale všechny služby platíme. Jako předloha filmu posloužila stejnojmenná hra, kterou Marhoul napsal pro Divadlo Sklep, kde ji také režíroval. "Během těch pěti let jsem paralelně se sháněním peněz také přepisoval scénář, vzniklo sedm verzí, teď je to tak na devadesát procent ono," uvedl režisér.

Nervozitu prý před svým debutem nepociťuje:"Jsem strašně nabuzený. Mám skvělé herce, výborný štáb a dobrý scénář, tak to snad nezkazím. Ale hlavně máme za sebou už tři měsíce intenzivních příprav a další dva před sebou. Než půjdeme na plac, bude celý film rozkreslený do storyboardů a každý záměr přesně připravený." Marhoul se ve scénáři přesně inspiroval detektivkami zakladatele americké drsné školy Raymonda Chandlera, hojně tu například využívá proslulé bonmoty detektiva Phila Marlowea. Titulní roli bude hrát stejně jako v divadelní inscenaci Tomáš Hanák. V početném apestrém hereckém souboru nefigurují pouze sklepovští herci, ale i Marhoulovy objevy z jiných divadel: Vilma Cibulková, Oldřich Kaiser, Bohuslav Klepl, Pavel Liška, Miroslav Táborský, Jaroslav Dušek, Eva Holubová, Tomáš Vorel, Jan Slovák, Jiří Macháček, Milan Šteindler, David Vávra… Režisér se opírá o několik zkušených tvůrců: kameramana Vladimíra Smutného, architekta Jana Vlasáka nebo trikového režiséra Miloše J. Kohouta.

"Netočíme to pro nějakou cílovou skupinu, ale spíš pro krevní skupinu, to je okruh diváků Divadla Sklep," vysvětlil Marhoul. Jeho divadelní představení Mazaného Filipa se hrálo od poloviny osmdesátých let až do revoluce 1989, obnovenou premiéru vidělo v letech 1994 - 2000 skoro 25 000 diváků.

Václav Marhoul předpokládá, že Mazaný Filip bude mít premiéru ještě letos na podzim. "V tuto chvíli rozhodně neřeším, jestli mi film něco vynese, ale kalkuluji tak, abych dokázal splatit půjčku," vysvětluje. Firmy, které do projektu investovaly, by také neměly přijít zkrátka. "Na každý produkt tam bude nějaký fór," slibuje režisér. Podobný postup je ve světě naprosto běžný a firmy se perou o možnost, aby například agent 007 měl na ruce právě jejich hodinky nebo jel jejich autem.

 

Marhoul chce adaptací své hry pobavit

Zkušenosti z vedení Barrandova může nyní uplatnit producent Václav Marhoul, při natáčení svého režijního debutu, filmového přepisu hry Mazaný Filip, napsané pro Divadlo Sklep. V rozhovoru s Jakubem Ledererem přiznává, jak náročné je převedení jevištních fragmentů do ucelené filmové podoby.

Mazaný Filip je parodií na drsné americké příběhy ze 40. let. Chápete svůj snímek jako protiváhu těžkých autorských výpovědí?
Přesně tak. Cítím potřebu natočit film, u kterého by si lidé odpočinuli. Většina tvůrců diváky neustále vystavuje složitým problémům a chce po nich, aby je za ně řešili.

Je vůbec možné přenést humor Divadla Sklep na filmové plátno?
Je to velice náročné. Také proto již píši šestou verzi scénáře. Nejtěžší je vymazat z předlohy onu divadelní inscenovanost. Finanční prostředky mi navíc neumožňují natáčet v exteriéru. Děj se proto bude odehrávat v ateliérech, kde se pokusím skrze malované pozadí vytvořit atmosféru podobnou Spojeným státům v době hospodářské krize, tak jak ji popsal ve svých románech Raymond Chandler.

Pomohla vám při shánění peněz skutečnost, že jste byl pět let ředitelem Barrandova?
Spíše naopak. Mazaného Filipa připravuji tři roky a stále nemám pokrytý rozpočet. Chybí mi zhruba pět milionů. Celý projekt je rizikový, ale to mě právě baví. Mám totiž vlastní verzi optimismu: Očekávejte vždy to nejhorší, nikdy se nezklamete a máte stále dobrou náladu.

Vlastníte produkční společnost Silver Screen. Hodláte vstoupit do nějakého dalšího projektu?
Kromě Mazaného Filipa se ještě snažím vybudovat v Praze stálou prodejní galerii pro skupinu umělců Tvrdohlaví. A dalších aktivit už nejsem schopen. Potřebuji se vždy upnout na jednu konkrétní věc.

Nové české filmy se obracejí převážně do současnosti

...... další z projektů, který nečerpá ze současnosti, připravuje producent a bývalý ředitel Barrandova Václav Marhoul. Jedná se o filmový přepis jeho divadelní hry Mazaný Filip, kterou má na repertoáru Divadlo Sklep. Zábavné parodické vyprávění se odehrává v roce 1937 v Los Angeles, v době, kdy doznívá hospodářská krize. Organizovaný zločin dál vzkvétá, a tak jsou zde neodolatelný detektiv Phil Marlow a jeho neobvyklé vyšetřovací metody. V hlavních rolích filmu, který by se měl celý natáčet v ateliérech, ztvární Tomáš Hanák, Milan Šteindler a Eva Holubová.

Mazaný Filip

Hrají: Tomáš Hanák, Milan Šteindler, David Vávra, Eva Holubová, Jiří Macháček
Režie: Václav Marhoul
Příběh: Česká parodie na americké gangsterky třicátých let se hraje v divadle Sklep už několik let, teď se má ale objevit v plné parádě na stříbrném plátně. Všechno se odehrává za velkou louží v Los Angeles v roce 1937, tedy v době, kdy doznívá hospodářské krize a organizovaný zločin vesele vzkvétá. Detektiv Phil Marlow se k jednomu ze svých největších případů dostává jako slepý k houslím, když bere rutinní zakázku - má najít ztraceného bratra svého klienta. Jenže postupně nachází různé stopy a souvislosti a z malé rybičky se stává monstrum.

Klepy: Na rozdíl od jiných detektivek budou mít diváci šanci odhalovat případ společně s detektivem: "Marlow musí být chytrý, ale ne o moc chytřejší než diváci, protože ty by to pak nebavilo," říká producent, režisér a scenárista Mazaného Filipa v jedné osobě Václav Marhoul a dodává, že kdyby tu chtěl někdo natáčet "pravou Ameriku", bylo by to hrozně trapné. Proto se můžeme těšit na interiéry, malované kulisy, zadní projekce a další filmové kousky, u nichž naši dědečkové a babičky kdysi pištěli vzrušením. O tom, že je celý projekt určitým happeningem, svědčí jak samotný příběh, tak účast celého divadla Sklep a spřízněných souborů. Po vzoru Limonádového Joea se můžeme těšit i na spoustu písniček.